Thursday 22 December 2016

5 Kopi Terbaik & Paling Mahal Di Dunia




Kini kopi sudah menjadi minuman kegemaran setiap lapisan masyarakat.

Kopi adalah sejenis minuman yang berasal dari proses pengolahan dan ekstrak biji tanaman kopi. Perkataan kopi sendiri dari bahasa Arab Qahwah yang bereerti kekuatan. Kerana pada awalnya kopi digunakan sebagai minuman memberi tenaga. Perkataan Qahwah mengalami perubahan kepada Kahveh yang berasal dari bahasa Turki dan kemudia berubah lagi menjadi koffie dalam bahasa Belanda. Penggunaan perkataan koffie segera diserap ke dalam bahasa Melayu menjadi perkataan kopi yang dikenal saat ini.

Secara umumnya, terdapat dua jenis biji kopi, iaitu arabika (kualiti premium) dan robusta. Sejarah mencatat bahawa penemuan kopi sebagai minuman berkhasiat dan bertenaga pertama kali ditemukan oleh bangsa Etiopia di benua Afrika sekitar 3000 taun (1000 SM) yang lalu. Kopi kemudian terus berkembang hingga saat ini menjadi salah satu minuman yang paling popular yang diminum oleh pelbagai kalangan masyarakat. Di samping rasa dan aromanya yang menarik, kopi juga dapat menurunkan risiko terkena penyakit kanser, diabetis, batu karang, dan sakit jantung.

Cukup untuk pengenalan kopi. Kini dikongsikan 5 Jenis Kopi Terbaik dan Paling Mahal Di Dunia.

1.  Kopi Luwak



Kopi Luwak adalah kopi yang dihasilkan dari biji kopi yang telah dimakan dan melalui saluran pencernaan binatang bernama Luwak. Kemasyhuran kopi ini telah terkenal di Indonesia dan serata dunia. Bahkan di Amerika Syarikat, terdapat cafe atau restoran yang menjual kopi luwak (civet coffee) dengan harga yang cukup mahal. Kopi yang dikais dari kotoran luwak ini boleh mencapai harga USD 160 per pound.

Kemasyhruran kopi ini diyakini kerana mitos pada masa lalu, ketika penanaman kopi di buka besar-besaran pada masa pemerintahan Hindia Belanda sampai tahun 1950-an, dimana saat itu masih banyak terdapat binatang luwak sejenis musang. Kopi luwak asli berasal dari Lampung Barat.

Luwak atau pelengkapnya musang luwak, senang sekali mencari buah-buahan yang cukup baik dan berkualiti tinggi termasuk buah kopi sebagai makanannya. Luwak akan memilih buah kopi yang betul-betul masak, dan setelah memakannya dia akan dikeluarkan bersama najis. Biji kopi yang dilindungi kulit keras dan tidak tercerna akan keluar seperti bentuk asalnya. Biji kopi seperti ini, pada masa lalu sering diburu para petani kopi, kerana yajin biji kopi ini adalah yang terbaik dan telah melalui proses semulajadi di dalam perut luwak. Dan kononnya, rasa kopi luwak ini memang benar-benar berbeza dan istimewa di kalangan para penggemar dan pemikat kopi.


2.  Kopi "Hacienda La Esmeralda" - Boquete, Panama



Kopi Hacienda La Esmeralda's Geisha tumbuh di Boquete, Panama. Kopi ini popular di seluruh dunia kerana rasanya yang nikmat. Sebahagian besar kopi ini ditanam di bawah pohon-pohon jambu biji tua. Anda dapat menikmati kopi ini dengan harga USD 104 per pound.


3.  Kopi "Island" Dari St. Helena Coffee Company - St. Helena



Pulau St. Helena yang terletak sekitar 1.200 mil di pantai Afrika adalah tempat utama tumbuhnya kopi jenis ini. Kopi ini dipopularkan oleh Napoleon Bonaparte yang membawa benihnya untuk diperkenalkan ke masyarakat Perancis hingga akhirnya terkenal di dunia. Anda dapat menikmati kopi dengan harga USD 79 per pound.


4.  Kopi "El Injerto" - Huehuetenango, Guatemala



Kopi El Injerto berasal dari wilayah Huehuetenango, Guatemala. Telah memenangi hadiah pertama tahun 2006 Piala of Excellence. Anda boleh menikmati kopi ini dengan harga USD 50 per pound.

5. Kopi "Fazenda Santa Ines" - Minas Gerais, Brazil



Dianggap sebagai salah satu kopi terbaik dalam sejarah, kopi ini adalah yang hasil cipta terbaik Cafe Artigiano, iaitu sebuah kafe terkenal di Kanada dan dua cawangan kedai kopi di Australia. Anda dapat menikmati kopi ini dengan harga USD 50 per pound.


No comments:

Post a Comment